phone021 40558242 مشاوره رایگان خرید مبلمان
وبلاگ

تفاوت چوب های وارداتی و داخلی در چیست؟

3 دی, 1397

در گذشته مطلبی در رابطه با مزیت مبل های وارداتی نسبت به مبل های داخلی نوشته شد که در آنجا اشاره به نوع چوب مورد استفاده در آن ها شد.  در این مطلب نیز قرار است به ویژگی چوب های وارداتی و تفاوت آنها با چوب های داخل کشور را بیان کنیم.

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش جوامع، کشورهای اروپایی به پرورش چوب های مورد نیاز برای استفاده در صنایع مختلف رو آورده و از طریق قوانین و شرایط مربوط به هر چوب، اقدام به پرورش آن چوب و درخت می نمایند. البته بحث مورد نظر ما در این مطلب، شیوه پرورش و رشد این چوب ها و درختان نمی باشد. بلکه بخش اساسی این مطلب، به نحوه واردات این چوب ها و تاثیر مسیرهای انتقال بر روی این چوب ها می پردازد.

هر چوب باتوجه به نوع آن و کشوری که در آن پرورش داده شده است، راه ها و مسیرهای متفاوتی را برای رسیدن به کشور ایران طی می کنند. همین عامل و زمان حمل و نقل باعث می شود تا در چوب تغییراتی از نظر ظاهری، کیفیت و دوام، ایجاد شود. گاهی اوقات این تغییرات باعث پیشرفت و بهتر شدن کیفیت و ظاهر چوب می گردد و گاهی اوقات، باعث از بین رفتن کیفیت مطلوب آن، و همچنین از دست دادن خاصیت های خود می شود. تمام این اتفاقات بستگی به نوع حمل و نقل و مسیر طی شده ی این چوب دارد.

از گزینه های دیگر مهم در واردات و استفاده از چوب های وارداتی، می توان به محل استفاده از آن چوب ها اشاره نمود. زیرا با توجه به مسیر طی شده توسط آن چوب و تاثیراتی که این مسیر برروی آن میگذراد، نمی توان آن چوب را در هر نقطه از کشور و در هر صنعتی استفاده نمود. بلکه محدودیت هایی را برای تولید کننده در استفاده از آن چوب ایجاد می کند.

به عنوان مثال، اگر یک پرورشگاه چوب را در کشور ایتالیا در نظر بگیریم، مسیری که چوب های این پرورشگاه برای رسیدن به ایران طی می کنند، کاملا با چوب هایی که از کشورهایی همانند چین، انگلیس و ... وارد می شوند متفاوت است. زیرا مسیر ورود چوب های ایتالیایی بصورت زمینی از طریق قطار و یا کامیون های ترانزیت می باشد. در صورتی که چوب های وارد شده از کشور چین و انگلیس، اغلب از طرریق دریا وارد کشور می شوند.

چوب هایی که از کشور ایتالیا وارد ایران می شوند، به این دلیل که از راه زمینی و خشکی منتقل می شوند، رطوبت موجود در خود را تا حد زیادی از دست می دهد. علی رغم اینکه این چوب ها در مرحله پردازش در پرورزگاه، در دستگاه های خشک کننده با دمای بالا قرار می گیرند تا رطوبت خود را از دست دهند تا بر استحکام آنها افزوده شود. حال پس از این مرحله و در هنگام انتقال به شکرو ما، به دلیل گرمای موجود در مسیر، قسمتی دیگر از رطوبت خود را از دست می دهند. همین امر باعث می شوند تا چوب ها خشک تر و متحکم تر شوند. زیرا هرچه رطوبت چوب ها کمتر باشد، به همان میزان بر قدرت و استحکام آن ها افزوده می شود.

حال چوب هایی را در نظر بگیریم که از کشور های حاشیه دریا ها همانند چین و انگلستان وارد کشور ما می شوند. این چوب ها که همانند چوب های ایتالیایی در مرحله پردازش، بخشی از رطوبت خود را از دست می دهند، در مسیر خود که در حدود بیش از یک ماه از دریا عبور می کنند، مجددا رطوبت را جذب می کند. زمانی که این چوب ها به تهران برسند، به دلیل هوای خشک، مجددا چوب ها رطوبت خود را از دست می دهند. همین جذب و دفع مجدد رطوبت باعث از بین رفتن استحکام موجود در چوب شده و پس از مدتی که چوب ها که در صنعت های گوناگون همانند مبل استفاده می شود، دچار شکستگی می شوند.به همین دلیل است که از این چوب ها نباید در صنایعی که نیاز به سختی چوب دارند استفاده شود.

این دو مثالی واضح برای اهمیت بسیار مهم نحوه حمل و نقل و همچنین مدت زمان و شرایط آب و هوایی  و تاثیر آنان بر روی چوب. اما در مثابل این نوع چوب ها، چوب های داخلی هستند که می توان از آنها استفاده بسیار بیشتری در صنایع داخلی نمود که در مطالب آینده به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت.آ

گونه های مختلف افرا به آب وابستگی شدیدی دارند و در خشکسالی های متوالی آسیب پذیر هستند. چوب افرا از دانسیته بالایی برخوردار نیست. از این جهت چوب این درخت را در رده نیمه سنگین دسته بندی می کنند. این ویژگی ها سبب می شود که از چوب درخت افرا برای ساخت وسایلی از جمله اندام های مصنوعی، صنعت مبلمان، ابزار آلات موسیقی و ... استفاده شود. همانطور که اشاره شد، افرا دارای چگالی پایین اما استحکام نسبتا بالایی است. و این یعنی مبلمانی که در بدنه و اسکلت آن از چوب افرا استفاده شده باشد دارای وزن نیمه سنگین و استحکام مناسبی خواهد بود.
چوب آکاژو سرخ رنگ بود و نقش و نگار بسیار زیبایی دارد. وجود اشکال ریز در رگه های این درخت زیبایی را دو چندان می کند. به علت روغنی بودن چوب، با تابش آفتان رگه های داخلی انعکاس نور ایجاد می کنند و جلوه ای زیبا از طبیعت را رونمایی می کنند. الاستیسیته بالای چوب یکی از عوامل محبوبیت آکاژو است.
چوب، ماده شگفت انگیز و خدادادی است که از ابتدای خلقت، در بخش های گوناگون زندگی بشر مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته از چوب ها تنها برای ساخت خانه، ابزار شکار، تبر و .. بصورت ابتدایی استفاده می شد.
در صنعت مبل سازی، کارگاه ها و کارخانه های مبل سازی همواره به دنبال یافتن چوب های با کیفیت از نظر دوام، قدرت، زیبایی و مقرون به صرفه بودن هستند. تا جایی که برخی از این کارخانه ها، چوب هایی فراتر از چوب های موجود در کشور را طلب می کنند و همین موضوع سبب می شود تا از دیگر کشورهای مطرح در زمینه چوب، چوب های مخصوصی را به کشور وارد نمایند.
امروزه استفاده از لوازم تزئینی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده است. اگر با دقت بیشتری به محیط اطراف خود بنگریم، متوجه خواهیم شد که در هر نقطه از محیط زندگی ما، لوازم تزئینی به نحوی مورد استفاده قرار گرفته است و زیبایی بیشتری را به محیط اطراف ما می دهند.
در بین کشورهای مختلف جهان، کشور ایران جزو کشورهای در حال توسعه است که با مرور زمان، میزان استفاده و اهمیت مبل در آن در حال افزایش است.
با پیشرفت تکنولوژی و گسترش جوامع، کشورهای اروپایی به پرورش چوب های مورد نیاز برای استفاده در صنایع مختلف رو آورده و از طریق قوانین و شرایط مربوط به هر چوب، اقدام به پرورش آن چوب و درخت می نمایند.
کشور ایران به دلیل پهناوری و تنوع آب و هوا دارای انواع زیادی از گونه های درختی می باشد. همین امر موجب شده است تا صنایع چوبی در ایران رونق زیادی داشته و عموم مردم نیز به دنبال استفاده از لوازم چوبی بصورت تزیینی، مبل و ... هستند.
کشور ایران به دلیل پهناوری و تنوع آب و هوا دارای انواع زیادی از گونه های درختی می باشد. همین امر موجب شده است تا صنایع چوبی در ایران رونق زیادی داشته و عموم مردم نیز به دنبال استفاده از لوازم چوبی بصورت تزیینی، مبل و ... هستند.
چوب راش از جمله درختان موجود در ایران و سایر نقاط جهان است که فراوانی بسیاری دارد. Fagus نامی است که در مجامع بین المللی برای درخت چوب راش استفاده می شود.
یکی از بزرگترین دغدغه های خریداران در هنگام خرید مبل ، انتخاب بهترین مبل برای منزل و یا محیط کارشان می باشد. از این رو ممکن است گاهی به دلیل عدم آشنایی با قواعد خرید مبل، انتخاب درستی برای تهیه این کالا نداشته باشیم
شاید برای ما جالب توجه باشد اگر بدانیم چه کسانی اولین بار از صندلی برای نشستن و استراحت کردن استفاده کردند. در کدام سلسله تاریخی مبل راحتی بوجود آمد و از چه زمانی در میان مردم کشورهای مختلف فراگیر شد.
در اوایل قرن بیستم میلادی و پس از پیشرفت علم باستان شناسی، دانشمند کار کشته و سرشناس به نام هوارد کارتر(Howard Carter) تحقیقات گسترده ای بر روی آثار و اشیای باقیمانده از پادشاهان مصری انجام داد
همیشه یکی از دغدغه های خریداران مبل، مخصوصا مبل های راحتی، انتخاب رنگ مبل بوده است
در زبان عبری که زمان مرسوم مصریان باستان و قبطیان آن روز بوده است، به مبل راحتی سوفاه(suffah) می گفتند. در زبان عربی نیز به آن اثاث و یا اریکه می گفتند که به معنای نیمکت بلند و یا تکیه گاه است. در زبان فارسی نیز به مبل معروف است که در اصل کلمه ای فرانسوی است
به تدریج مبل راحتی ظرافت و زیبایی بیشتری به خود دید و هنرمندان ماهر به طراحی گسترده مبل روی آوردند